TEESTEDS-JAGTEN - Selve slaget

 

 

 

MÅLGRUPPE:

Pubertet og postpubertet

 

DET SKAL VI BRUGE:

Golfsæt og golfbolde

X antal kegler, der skal bruges som provisoriske teemarkeringer på hullerne.

På hvert hul skal der laves:

·      Rød tee + 3 tee foran - fx for alle i præ, junior-begyndere, pub-piger & 37+ klubben

·      Gul, rød + 2 tee foran - fx for pub-drenge & talent/elite-damer

·      Hvid, gul, rød + 1 provisorisk tee foran - fx for post-drenge & talent/elite-herrer

Alle tee-markeringer hvid, gul, blå, rød, grøn, sort etc. kan bruges, hvis de findes. De skal bare ikke ligge samme sted som et af de andre. Husk at gøre banen tilpas udfordrende for aktuel gruppe.

 

LAD OS KOMME I GANG:

Start på start-teestedet (enten forrest eller bagerst). Spil derfra helt normal golf. Spillet går ud på at nå slut-teestedet hurtigst muligt. Novicer og mindre øvede spiller Stableford. Øvede og erfarne spiller slagspil. Spilleren har de slag på hullet, de normalt har - uanset hvilket teested de er på. Har de ikke hcp eller spiller på par-3 banen, så tildeler træneren slagene.

·      Får du 3 point (birdie eller bedre) eller mere på hullet > ryk et teested op.

·      Får du 1-2 point (par) på hullet > bliv på aktuelt teested.

·      Får du 0 point (bogey eller værre) på hullet > ryk et teested ned.

Mere erfarne spillere kan spille med lidt skrappere krav; et par > bliver på hullet og en bogey eller være > rykker ned.

C - Start på rød tee og slut på forreste.

B -Start på forreste tee og slut på rød eller gul.

A - Start på forreste tee og slut på bagerste (gul/hvid).

 

FOKUS I DAG: SELVE SLAGET

 

OPGAVE: Slå slaget - spilleboks

 

Sigt & Slå

Bestem dig for, i hvilken retning du vil slå bolden og find det retningsmærke, du vil sigte efter. Det kan ligge langt fremme i det fjerne, eller være et punkt tæt på bolden.

Gå op til bolden og placer køllehovedet, så at "leading edge" er vinkelret med linjen ud til sigtemærket.

Tag grippet og din opstilling i forhold til slagfladens retning.

Kig på målet, derefter tilbage på bolden og start svinget.

Bliv i finish-positionen et par sekunder.

 

Tæl rytmen

Målet er at finde en rytme, hvor det tager nogenlunde lige lang tid mellem alle punkterne. Den samlede tid er ikke vigtig, det er den ensartede rytme vi er ude efter at ramme.

Stå bag bolden - kig på målet.

1.   Gå op til bolden

2.   Sigt

3.   Tag stancen og grippet

4.   Kig på målet og tilbage på bolden

5.   Start svinget

Bliv stående i finish-positionen et par sekunder.

 

OPGAVE: Forbered slaget - tænkeboks

 

Kroppen

Meningen er at sætte fokus på hvad kroppen skal gøre for at svinge hensigtsmæssigt.

Påmind dig selv om, hvad du skal forberede dig på at gøre. Husk hvad din træner sagt, hvilken lille øvelse du fået, som du skal lave inden slaget.

Gennemfør din forberedelsesøvelse.

Udfør Tæl rytmen

 

Se slaget

Stå bag bolden og tag en eller to dybe indåndinger med efterfølgende udånding, hvor skulderne falder ned.

Forestil dig, at du slår slaget - du ser din krop bevæge sig i svinget, hvordan du rammer bolden og du ser hvordan bolden flyver op til målet.

Gennemfør din forberedelsesøvelse.

Udfør Se slaget

Udfør Tæl rytmen

 

OPGAVE: Afslut slaget - evalueringsboks

 

Konstatere

Målet er at lære at konstatere hvad der er sket.

Efter slaget laver du følgende betragtning:

Mit mål med slaget var …………, det der skete var …………………!

 

Acceptere - Stopklods

Målet er at lære at bruge en stopklods for at stoppe irritationer, der opstår, når et slag ikke lever op til dine forventningerne.

Udfør Konstatere.

Stopklodser der kan bruges:

"Resultatet er OK, fordi jeg tog gode beslutninger og forberedte mig godt!" = gjorde mit bedste!

"Pyt/Nå - nu spiller jeg den derfra!"

"FAIL = First atempt in learning!"

"Fejl sker - det er nu jeg skal lære af dem!"

"Jeg glæder mig allerede til næste slag!"

 

Evaluering "Effekt" - 4-F

Gør det i fællesskab med alle dem der spillet i dette pensum.

 

  • Facts: Hvad var det vi havde fokus på i dag?
    • Spilformen > Fokus i dag > Opgaven
  • Fund:
    • Gjorde jeg det?
    • Hvad oplevede jeg?
    • Hvad fandt jeg ud af?
  • Følelse:
    • Hvad synes du om det, du oplevede?
    • Noget du føler glæde, forundring eller frustration over?
  • Fremtid:
    • Hvad synes vigtigt?
    • Hvad vil jeg tage med i træning og spil fremover?